רולטת מחירי הדלק בישראל

רו"ח יניב כהן

התפרסם במוסף הכלכלי "יום עסקים" (אוגוסט 2022)

בזמן שבארה"ב חילקו טיפים לחיסכון בדלק ובפקיסטן מאות נהגים צבאו על תחנות הדלק בעיר הבירה, אצלנו בישראל קיבלו האזרחים בשוויון נפש את גזרת משרד האנרגיה על העלאת מחיר הדלק שחצה ביולי האחרון את רף 8 השקלים לליטר (מאז 2012). ח"כ ינון אזולאי (ש"ס) זעק שניתן לעצור את העלייה בהפחתת המס, אך במשרד האוצר טענו מנגד שמדובר בגורמים עולמיים שאין למדינת ישראל שליטה עליהם. למרות זאת, בתחילת החודש (1.8.22) כן זכינו להפחתה משמעותית של 1.5 שקל על כל ליטר תדלוק. מי כאן אחראי על גלגל הרולטה שמשפיע על כולנו?

העלייה הדוהרת של מחיר הזהב השחור (כינוי לנפט. י.כ) בשנתיים האחרונות גורמת ללא מעט משברים במדינות עולם שלישי ומטרידה את מנוחתם וכיסם של מיליארדי משקי בית בעולם. שני אירועים משמעותיים חברו יחד בעיתוי לא מתוכנן ויצרו את האפקט המתבקש: היציאה ממשבר הקורונה ומזן האומיקרון שבא לידי ביטוי בעלייה בצריכה לעומת מגבלת ייצור עולמית והאטה בשרשרת האספקה וכן המלחמה בין רוסיה לאוקראינה והעיצומים של מדינות אירופה על הגז הרוסי וכתוצאה מכך הגדלת התלות בנפט. גם בישראל לא פסח המשבר המדובר וגרם לעלייה של 50% במחיר הדלק בשירות עצמי תוך פחות משנתיים. הטענה הידועה (וגם הנכונה) היא שמחיר הדלק מורכב ברובו ממיסים, כך שלמדינה יש אחריות ישירה ליוקר המחייה במוצר הכרחי זה.

דלק מחיר בפיקוח

יש להכיר כי לא כל מוצרי האנרגיה בישראל נתונים כיום תחת פיקוח. המוצרים היחידים בפיקוח הם: בנזין 95 אוקטן, מזוט כבד (3.5% גופרית) וזפת. כל יתר המוצרים כדוגמת: גז בישול (גפ"מ), סולר לתחבורה והסקה, מוצרי שמן לרכב ועוד אינם תחת פיקוח ונתונים למחיר השוק ולתחרות בישראל.

מחירי האנרגיה שבפיקוח מחושבים פעם בחודש על ידי משרד האנרגיה ומתעדכנים בלילה שבין יום העבודה האחרון בחודש לבין יום העבודה הראשון בחודש העוקב. לדוגמא, בחצות הלילה שבין ה-31 ליולי ל-1 לאוגוסט.

הרכיבים המשפיעים על מחיר הדלק בישראל

מחיר הדלק בישראל בנוי ממספר רכיבים:

  1. מחיר בינלאומי לבנזין 95 בהתאמה לממוצע מחירים של חמישה ימי מסחר רצופים שקדמו לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש באזור אגן הים התיכון.
  2. שער חליפין יציג אחרון המפורסם על ידי בנק ישראל ביום שקדם לשני ימי העבודה לפני יום העדכון מוכפל במקדם שער חליפין.
  3. חישוב עלויות של תוסף לבנזין 95 והתחשבות באחוז דלף (פחת) מסוים.
  4. הוצאות השיווק לבנזין – נוסחה המתעדכנת פעמיים בשנה.
  5. מס בלו שמתעדכן אחת לארבעה חודשים.
  6. מע"מ (מס ערך מוסף).
  7. תוספת עבור שירות מלא – נוסחה המתעדכנת פעמיים בשנה.

ממאפייני הרכיבים שציינו ניתן ללמוד בשלב זה, שישנם שני גורמים אקסוגניים עיקריים שתלויים בשוק העולמי: מחיר הבנזין ושער החליפין ומאידך שני גורמי השפעה מהותיים הקשורים במדינת ישראל: מס בלו ומע"מ.

רכיבים 1 + 2: מחיר בינלאומי לבנזין 95 ושער החליפין

רובנו שומעים מידי יום על  שערי המניות והמדדים המובילים של הבורסות העולמיות, אבל פחות שומעים על בורסת (שוק) הסחורות ((Commodity market שם נקבעים מחירי הסחורות החקלאיות (תירס, סויה, חיטה, חלב, קקאו ועוד), בעלי חיים ואנרגיה (גז טבעי, נפט גולמי, בנזין ועוד). לעניינו, מחיר הנפט נקבע בהשוואה למחיר חבית נפט גולמי שנע בין עשרות דולרים בודדים ליותר מ-100 דולר בזמנים של היצע מוגבל.

בישראל, מחיר בנזין 95 נקבע לפי פרסום מחיר הבינלאומי של " "CIF W MEDבספק המידע PLATT'S. כפי שכתבתי, מכיוון שמדובר על מחירי בורסה שמשתנים כל הזמן נקבע כי החישוב יתייחס לממוצע המחירים בחמשת ימי המסחר הרצופים הקודמים לשני ימי העבודה האחרונים בכל חודש. כמו כן, המחיר נקבע לפי תנאי מכר CIF שכולל בתוכו מחיר ייצוא של עלות, ביטוח והובלה. לדוגמא, חמשת ימי המסחר שנלקחו לטובת חישוב מחיר הדלק ב-1 לאוגוסט (2022) הינם:  22, 25 – 28 (23 – 24: שבת וראשון אינם ימי מסחר), כאשר מחיר לטון דלק נקבע הממוצע בין חמשת ימים אלו 1,048.55 דולר לטון, להלן הפירוט מטבלת משרד האנרגיה:

תאריךמחיר בנזין דולר/טון
22/7/20221,039.25
25/7/20221,048.50
26/7/20221,040.50
27/7/20221,052.50
28/7/20221,062.00
ממוצע 5 ימים1,048.55
טבלת חישוב משרד האנרגיה

מחיר הממוצע מוכפל בשער חליפין יציג אחרון המפורסם על ידי בנק ישראל ביום שקדם לשני ימי העבודה שעומד על 3.433 ש"ח/דולר ומוכפל שוב במקדם שער חליפין 1.009 שתפקידו למזער תנודתיות במסחר. באם נמיר את המחיר לש"ח במכפלת שער החליפין והמקדם, נקבל כי מחיר לטון בנזין עומד על 3,632 ש"ח. אבל לצערי פה לא סיימנו, מכיוון שכולנו למדנו בבית הספר שלכל חומר בעולם יש משקל סגולי שונה. למשל, ליטר אחד של מים שוקל 1000 גרם לעומת ליטר אחד של שמן (קל יותר ממים) שוקל 900 גרם. גם כאן, המשקל הסגולי של הבנזין שונה (קל יותר, צפיפות של 0.755) ובעצם מחיר הבנזין בחישוב של ק"ל (קילוגרם לליטר) עומד על 2,720 ש"ח (יש עוד מקדם קטן שלוקח בחשבון גם את רכיב המשקל בטמפרטורה מעשית של 0.992 אבל לא ניכנס לזה). באם נחלק ב-1,000 את המספר שהתקבל(2,720/1000), נקבל 2.72 ש"ח המהווים 41% מתוך המחיר שאנו משלמים כיום לדלק (6.58 ש"ח).

רכיב 3: עלויות תוספים ודלף

החל משנת 2001 החוק הישראלי מחייב הוסף תוסף דטרגנטי לבנזין וסולר לתחבורה שמוכנס בבתי הזיקוק או באתרי אחסון הדלקים של חברות הדלק. תפקיד התוסף הדטרגנטי הוא לנקות פיח שמפריע לפעילות המנוע. עלות התוסף נכון ל-1 לאוגוסט (2022) עומד על $0.98 שהם בעצם 3.36 ש"ח לכל אלף ליטר בנזין. בנוסף משרד האנרגיה לוקח בחשבון גם את מחיר הדליפות במהלך ההובלה והשינוע שעומד על כ-7 ש"ח לכל אלף ליטר (ק"ל) בנזין. בסך הכל רכיב זה עולה לנו האזרחים 10.4 ש"ח לכל אלף ליטר דלק, שהם 0.01 ש"ח לכל ליטר דלק (0.16% ממחיר הדלק שעומד על 6.58 ש"ח).

רכיב 4: סל הוצאות שיווק

רכיב סל הוצאות השיווק נקרא גם מרווח השיווק והוא כולל בתוכו התחשבות בעמלה שמקבלות חנות הדלק עבור שיווק ואספקת דלק (בנזין 95) לציבור הנהגים. מרווח השיווק מתעדכן פעמיים בשנה (1 למרץ ו-1 לספטמבר) והוא מורכב מחישוב עלויות יחסי של חברות הדלק כדוגמת: שכר עובדי תדלוק (מוצמד לשכר מינימום) והוצאות שכר אחרות, עלות סליקת כ.א. לפי מחיר עמלת סליקה צולבת ועלויות נלוות נוספות (פחת, שיווק ופרסום, ארנונה, שכירות ועוד) המוצמדות  למדד המחירים לצרכן ומוכפלות במקדם ההתייעלות. סל הוצאות השיווק לאלף ליטר בנזין עומד ב-1 לאוגוסט (2022) על 565.33 ש"ח שהינם 0.57 אגורות לכל ליטר בנזין 95 בתדלוק (8.7% ממחיר הדלק שעומד על 6.58 ש"ח).

רכיבים 5 + 6: מס בלו ומע"מ

מס הבְּלוֹ מהווה מס עקיף עבור כל יחידה על מוצרים רבים שהמדינה מעוניינת להפחית מצריכתם, כדוגמת: מוצרי דלק ופחם, סיגריות ואלכוהול. מקור השם הוא בספר עזרא ("וּמִדָּה בְלוֹ וַהֲלָךְ" פרק ד פסוק כ) המשמש לתיאור מס גולגולת. יש לזכור כי מס הבלו מהווה מרכיב מאוד משמעותי מתמהיל הכנסות המדינה ובשנת 2021 המס על הדלק עמד על 18 מיליארד ש"ח! שיעור הבלו נכון ל-1 לאוגוסט (2022) עומד על 2,329.61 ש"ח לכל אלף ליטר בנזין ו- 2.33 ש"ח לכל ליטר דלק המהווה 35% ממחיר הדלק שעומד על 6.58 ש"ח!) אם נוסיף לכך את רכיב המע"מ שעומד על 96 אגורות לכל ליטר בנזין (17% תוספת על כלל ההוצאות כולל הבלו מ-5.63 ש"ח ל-6.58 ש"ח) ובעצם מהווה 14.5% מכלל עלות ליטר בנזין, נגיע למסקנה כי כלל המיסים הישירים והעקיפים עולים לנו האזרחים 50% ממחיר הדלק שאנו משלמים בכל תדלוק בשירות עצמי. יש לקחת בחשבון כי בחודשים האחרונים משרד האוצר הפחית את המס על הבלו בשקל אחד (בשתי פעימות) על כל ליטר בנזין, וזאת בכדי לתמוך בהפחתת יוקר המחייה בכלל ומחיר הדלק בפרט. ברשות המיסים ציינו כי כתוצאה מהפחתות מס הבלו על בנזין המדינה צפויה להפסיד 354 מיליון ש"ח.

רכיב 7: תוספת שירות מלא

כפי ששמתם לב, בתחנות הדלק ישנן משאבות עם שירות מלא וכאלו עם שירות עצמי. ההבדל בין השניים הוא בבחירה שלנו אם למלא לבד את הרכב או להיעזר בשירות של המתדלקים בתחנה. כולנו יודעים ששירות עולה כסף, וגם כאן נכנסים בחשבון הכולל עלויות שכר של המתדלקים. תוספת שירות מלא לאלף ליטר בנזין עומד ב-1 לאוגוסט (2022) על 212 ש"ח (כולל מע"מ) שהינם 0.21 אגורות לכל ליטר בנזין 95. ברכיב זה לא כללתי את האחוז שהוא מהווה מכלל מחיר הדלק, מכיוון שבכל הרכיבים לעיל התחשבתי במחיר הדלק בשירות עצמי.

לנתונים ופירוט נוסף מוזמנים להיכנס לאתר מחירי מוצרי דלק ושירותים של משרד האנרגיה

תרצו לשתף את המאמר הלאה?

וואטסאפ
פייסבוק
טוויטר
לינקדין
דוא"ל
הדפסה
יניב כהן
לוגו - רו"ח יניב כהן

בואו נדבר!